Mobiel verkeer wordt steeds belangrijker in de online wereld. Het aantal websitebezoekers via mobiel neemt sterk toe. Onlangs kondigde Google aan dat op 21 april mobielvriendelijkheid wordt toegevoegd aan hun algoritme*. Voor u als praktijkhouder betekent dit dat patiënten die op hun mobiele apparaat zoeken naar uw praktijk, voornamelijk mobielvriendelijke resultaten zien. Als uw praktijksite nog niet mobielvriendelijk is loopt u de kans veel verkeer naar uw website mis te lopen.

Responsive sjabloon
Om de vindbaarheid van uw praktijksite te borgen is het belangrijk dat uw praktijksite geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Is dit nog niet het geval? Installeer dan binnen 20 minuten het responsive sjabloon. Het responsive sjabloon van Praktijkinfo voldoet aan de eisen die Google stelt en zorgt ervoor dat uw website goed vindbaar blijft.
Bent u al over op het responsive sjabloon? Gebruik dan deze tool om te testen of uw praktijksite door Google het label ‘mobielvriendelijk’ heeft.

5 praktische tips om uw website nog beter vindbaar te maken in Google

1. Kies de juiste zoekwoorden
Om gevonden te worden is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden worden gebruikt door uw patiënt. Ga op zoek naar specifieke zoekwoorden die uw dienstverlening of product goed omschrijven.

  • Verplaats in de bezoeker. Ga er niet vanuit dat men enkel zoekt op vaktermen.
  • Gebruik enkel- en meervoud varianten van zoekwoorden, Google maakt hierin onderscheid.
  • Combineer zoekwoorden met de plaatsen waar u uw dienst of product aanbiedt.

2. Zorg voor goede tekst
Google beoordeelt websites onder andere op basis van tekst. Wanneer een website over weinig of geen tekst beschikt, kan Google lastig beoordelen waar de website over gaat. Daarmee zijn hoge posities in Google vrijwel uitgesloten. Besteed een ruime hoeveelheid woorden (ca. 300) per pagina en zorg dat belangrijke zoekwoorden goed zijn.

3. Houd rekening met mobiel gebruik
Google hecht steeds meer waarde aan de weergave en gebruiksmogelijkheden van websites op mobiele apparaten. Is uw praktijksite nog niet mobielvriendelijk? Installeer dan het responsive sjaboon om uw site mobielvriendelijk te maken.

4. Zorg voor bekendheid via inkomende links
Hoe meer links verwijzen naar uw praktijksite, des te meer belangstelling Google voor uw website heeft. Het verkrijgen van meer links naar de website wordt ook wel “linkbuilding” genoemd.

Wat is een goede link?

  • Een goede link is een stukje tekst met een link naar uw website.
  • Dit stukje tekst is voorzien van een relevant zoekwoord, voor de fysiotherapeut in Groningen is dat bijvoorbeeld: “Fysiotherapie Groningen”.
  • Laat de hyperlink verwijzen naar één webpagina die aansluit bij het zoekwoord.

5. Meld u aan bij Google mijn bedrijf
Bedrijfslocaties in Google Maps nemen steeds vaker een groter deel van de zoekresultaten in beslag. Om uw praktijk volledig zichtbaar te maken via Google Maps kunt u een gratis Google Mijn bedrijf account aanmaken. Een vermelding bij Google Mijn bedrijf stimuleert ook de lokale resultaten van uw website, aangezien er automatisch een Google + Local pagina aangemaakt zal worden waaraan u de naam van de praktijk kunt koppelen. Een gezondheidscentrum in Leiden kan bijvoorbeeld via Google mijn bedrijf beter vindbaar worden op ‘gezondheidscentrum Leiden’.


* Het algoritme heeft te maken met de werking van de zoekmachine Google. Het is dan ook voor zoekmachine optimalisatie van belang het een en ander te weten over dit Google algoritme. Allereerst is het belangrijk om te weten dat de werking van het algoritme nooit exact wordt weergegeven. Het is een ingewikkelde wiskundige formule waarbij er talloze factoren van belang zijn. Google laat af en toe richtlijnen los voor SEO experts en webmasters.

Het algoritme is bepalend voor de ranking van de zoekresultaten. Zonder het Google algoritme zal iedere website bovenaan in de resultaten kunnen staan. Vandaar dat dit Google’s grootste en best bewaarde geheim is.

Om concurrenten voor te blijven en om het algoritme geheim te houden worden er continu verbetering aangebracht in het Google algoritme. Dit is ook van belang om websites met minderwaardige content tegen te gaan. Tegenwoordig hecht Google veel belang aan content dat relevant is voor bezoekers.